How to Cite
Rueda Galvis, J., & Rueda Galvis, M. (2017). An econometric model of successful management for colombian family businesses. Revista Finanzas Y Política Económica, 9(2), 319–344. https://doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.2017.9.2.6
License

This journal is licensed by a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) Attribution-Non Commercial 4.0 International. For the CC licenses, the principle isthe creative freedom. This system complements the copyright without opposing it, conscious of its importance in our culture. The content of the articles is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, to the journal or the university. It allows the transmission and reproduction of titles, abstracts and full content, with academic, scientific, cultural ends, provided acknowledgment of the respective source. This work cannot be used for commercial purposes. 

Licencia de Creative Commons

They journal does not charge authors for submission or publication.

Abstract

Given the great importance and impact of family companies in the current global economic context, it is pertinent to make focused efforts to contribute to their development, strengthening, competitiveness, and sustainability over time, especially with regard of their administrative weaknesses, despite representing 80% of the organizations, 70% of employment generation, and more than 50% of GDP in most countries around the world. In this sense, this article presents an econometric management model based on the most representative variables associated with business success in family organizations, aiming to offer a space for analyzing and reflecting on their administrative work, in order to implement corporative strategies that promote the competitiveness of these organizations within the current context of globalized markets.

Keywords:

References

Antognolli, S. (2008). Empresas familiares: sus mejores amigos. Recuperado de http://www.derkra.com/files/empresas-familiares.htm

Aronoff, C. y Ward, J. (1999). Juntas de trabajo exitosas en la empresa familiar. Ciudad de México: McGraw-Hill.

Arroyo, P y Barber, C. (2004). Aspectos positivos y negativos que engloban a una empresa familiar. Recuperado de http://www.esmas.com/emprendedores/pymesint/empresasfiliales

Arrieta, D. (2009). Empresas familiares: cuando llegan los terceros. Recuperado de http://www.iae.edu.ar/antiguos/Documents/Revista16/Revista16_68al71

Astrachan, J. y Shanker, M. (2003). Family businesses contribution to the U.S. economy: A closer look. Family Business Review, 16, 211-219.

Belausteguigoitia, I. (2003). Empresas familiares. Su dinámica, equilibrio y consolidación. Ciudad de México: McGraw-Hill.

Backes-Gellner, U. (2001). Personalõkonomik: fortgeschrittene Anwendung für das Management. Stuttgart: Schaffer-Poeschel Publications.

Batista-Fogueta, J. Coendersb, G. y Alonso, J. (2004). Análisis factorial confirmatorio. Su utilidad en la validación de cuestionarios. Revista de Medicina, 11, 21-27.

Berbis, F. (2006). Yo soy competitivo, y tú... ¿Eres productivo? Recuperado de http://www.rankia.com/blog/berbis-swap/niveles-de-competitividad

Boston Consulting Group (2011). Empresas familiares en América Latina. Recuperado de https://www.businessreviewamericalatina.com/leadership/134/Empresas-familiares-en-Am%C3%A9rica-Latina

Cámara de Comercio de Bogotá (CCB) (2006). Centro de documentación. Recuperado de http://www.latinpyme.com.co/asp_noticia.asp?ite_id

Casado, L. (1994). Psicología del desarrollo de la organización. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.

Crosby, PP (1990). La organización permanentemente exitosa. Ciudad de México: McGraw-Hill.

Danies-Lacouture, R. (2006). Informe estadístico de sociedades de familia en Colombia. Bogotá: Superintendencia de Sociedades.

Davis, A. (2001). Definitions and Typologies of the Family Business. Harvard Business School, nota 802-007.

Davis, J. y Tagiuri, R. (1996). Bivalent Attributes of the Family Firm. Family Business Review, 9(2), 199-208.

Davis, J. (2008). El desafío de profesionalizar una empresa familiar. Recuperado de http://goo.gl/4BuXUj

Donckels, R. y Frõhlich, E. (1991). ¿Are family businesses really different? European experiences from STRATOS. Family Business Review, 4, 149-160.

Drucker, IP (2002). Los desafíos de la gerencia para el siglo XXI. Bogotá: Norma.

Dyer, W. (1986). Cultural change in family firms. San Francisco: Jossey Bass.

Efamiliar. (2006). El protocolo familiar. Asociación Madrileña de la Empresa Familiar. Ejemplo de protocolo familiar. Recuperado de http://www.efamiliar.org/articulo/16/6/

Escorcia, A. y Duque, G. (2005). Comportamiento del sector textil y confecciones en Colombia. Bogotá: Universidad de los Andes.

Expansión. (2007). La sucesión en la empresa familiar. Recuperado de http://www.inexmoda.org.co/textilConfecci%C3%B3n/ElsectorTextilydelaConfecci%C3%B3nColombiano/tabid/280/Default.aspx

Fernández, G. y Fernández, S. (2007). La gerencia en las empresas familiares. Journal of Management for Value, 2(1), 1-19.

Fracica, G., Camacho, L., Giraldo, F. y Gómez, I. (2008). La industria manufacturera colombiana en la economía mundial. Bogotá: Universidad de La Sabana.

Fundes Colombia (2008). Dinámica de la empresa familiar pyme. Bogotá: Fotolito.

Gaither, N. y Frazier, G. (1999). Administración de la producción y operaciones (8.a ed.). Ciudad de México: Thomson.

Gallo, M. y Amat, J. (2003). Los secretos de las empresas familiares centenarias. Barcelona: Deusto.

Gallo, M. (1995). Empresa Familiar. Barcelona: Praxis.

Gallo, M. (1998). La sucesión en la empresa familiar. Colección de Estudios e Informes, 12.

García-Tenorio, J. y Pérez, M. (1999). El éxito empresarial. Sus niveles de análisis y formas alternativas para su evaluación. Revista de Dirección, Organización y Administración de Empresas, (21), 188 -197.

Gersick, K., Davis J., Hampton, M. y Lansberg, I. (1997). Empresas familiares. Generación de empresas familiares. Ciudad de México: McGraw-Hill.

Giménez, G. (2005). La dotación de capital humano de América Latina y el Caribe. Revista de la CEPAL, 86, 103-122.

Gimeno, A. (2004). El desempeño en la empresa familiar: un estudio causal de los factores y variables internas (tesis doctoral). Barcelona: Universidad Ramón Llull.

Gómez-Betancourt, G. (2005). ¿Son iguales todas las empresas familiares? Bogotá: Norma.

Goodstein, L., Nolan, T y Pfeiffer, J. (1998). Planeación estratégica aplicada. Bogotá: McGraw-Hill.

Guerrero, C. (2008). Econometría aplicada. Ciudad de México: Trillas.

Johanson, J. y Wiedersheim, P (1975). The internationalization process of the firms: Four Swedish Case Studies. Journal of Management Studies, 12(3), 305-322.

Johnson, II (1985). The family in business. San Francisco: Jossey-Bass.

Kang, N. y Sakai. K. (2000). International strategic alliances, their role in industrial globalisation OECD Science, Technology and Industry Working Papers.

Kotler, P y Armstrong, G. (2003). Fundamentos de marketing (6.a ed.). Bogotá: Pearson.

Lansberg, I., Perrow, E. L. y Rogolsky, S. (1988). Family business as an emerging field. Family Business Review, 1, 1-8.

Llopis, J. (2000). Dirigiendo: 11 factores claves del éxito Empresarial (2.a ed.). Barcelona: Gestión 2000.

López, M. (2004). Negocios familiares. Recuperado de http://www.esmas.com/emprendedores/pymesint/empresas

Lozano, M. (2001). El protocolo en las empresas de propiedad familiar. Revista Estudios Gerenciales, 74, 49-67.

Malfavón, P (2004). Aspectos positivos y negativos, que engloban a una empresa familiar. Recuperado de http://www.esmas.com/emprendedores/pymesint/empresasfiliale

Meza, C. (2007). Econometria fundamental. Bogotá: Universidad de La Salle.

Neubauer, F. y Lank, A. (1999). Family business: Its Governance and Sustainability. Deusto: Routledge Publishing.

Pérez, F. y Fernández, H. (2009). Econometria. Conceptos básicos. Medellín: Ecoe Ediciones.

Pfeffer, J. (1998). La ecuación humana. Cómo diseñar y dirigir empresas de alto rendimiento. Barcelona: Gestión 2000.

Porter, M. (1980). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. Nueva York: Free Press.

Porter, M. (1987). Ventaja competitiva, creación y sostenimiento de un desempeño superior. Ciudad de México: Cecsa.

Porter, M. (1996). What is strategy? Harvard Business Review, 74, 6-18.

Poza, E. (2004). Empresas familiares. Ciudad de México: Thomson.

Rendón, O. (2014). El sector textil en Colombia. El Mundo. Recuperado de http://www.elmundo.com/portal/noticias/economia/el_sector_textil_crece_a_paso_lento_en_colombia.php#.VuIQpfnhAb0

Revista Fortune (2010). Las 500 empresas más grandes del mundo. Recuperado de directoriode-noticias.wordpress.com/2011/07/09/las-500-empresas-mas-grandes-del-mundo-por-la-revista-fortune/

Serna, H. y Suárez, E. (2005). La empresa familiar, estrategias y herramientas para su sostenibilidad. Bogotá: Temis.

Superintendencia de Sociedades (SuperSociedades) (2006). Sociedades de familia en Colombia. Bogotá: Autor.

Superintendencia de Sociedades (SuperSociedades) (2008). Comportamiento del sector textil y confecciones 2005-2007. Bogotá: Autor.

Tamayo, M. (1994). El proceso de investigación científica (3.a ed.). Bogotá: Limusa.

Torres, J. (2004). Estudio prospectivo de las empresas de confecciones organizadas en la ciudad de Bogotá. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Trevinyo-Rodríguez, R. (2010). Empresas familiares. Visión latinoamericana. Ciudad de México: Pearson.

Van Dalen, D. y Meyer, W. (2004). Estrategia de la investigación descriptiva. Manual de técnica de la investigación educacional. Barcelona: Paidós.

VanDer-Bruggen, M. (1998). El sector textil en Colombia. Bogotá: Becaria Generalitat de Catalunya.

Ward, J. (1988). The special role of strategic of planning for family Business. Family Business Review, 2 (1), 105-117.

Ward, J. (2006). El éxito en los negocios de familia. Bogotá: Norma.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |