How to Cite
Peralta Farak, Y. . ., & Espinosa Espinosa, A. (2023). Human development and productive inclusion in Colombian popular music: the case of wind bands in Sucre (Colombia). Revista Finanzas Y Política Económica, 15(2), 403–439. https://doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.v15.n2.2023.5
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

This journal is licensed by a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) Attribution-Non Commercial 4.0 International. For the CC licenses, the principle isthe creative freedom. This system complements the copyright without opposing it, conscious of its importance in our culture. The content of the articles is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, to the journal or the university. It allows the transmission and reproduction of titles, abstracts and full content, with academic, scientific, cultural ends, provided acknowledgment of the respective source. This work cannot be used for commercial purposes. 

Licencia de Creative Commons

They journal does not charge authors for submission or publication.

Abstract

This paper analyzes the experience of cultural workers and entrepreneurship of popular artists in the Colombian Caribbean region, reviewing the case of traditional wind bands in the department of Sucre. The capabilities approach is used to identify and analyze three types: school, amateur and professional bands, applying a mixed approach with the purpose of looking into their working and artistic activity and identifying productive inclusion barriers. The results show notorious gaps in basic functionings, capabilities and others coming from artistic work and their economic integration. Despite the existence of barriers to productive inclusion, band musicians constitute a particular group preserving musical memory and tradition in this region. The work contributes to the literature by providing a work path that can be replicated in other cultural sectors and popular expressions, which allows identifying critical aspects for the design of public policies on intangible heritage music.

Keywords:

References

Abbing, H. (2002). Why Are Artists Poor? Amsterdam University Press.

Alzate, A. (1980). El músico de banda: aproximación a su realidad social. América Latina.

Ateca, V. (2020). Cultural participation. En R. Towse y T. Navarrete (eds.), Handbook of Cultural Economics (pp. 399-407). Edward Elgar Publishing.

Bravo, M. (2010). Políticas culturales en Colombia. En Compendio de políticas culturales (pp. 49-78). Ministerio de Cultura.

Castilla Araújo, J. (2016). Tributo al porro. El Meridiano.

Chávez, W. (2017, 15 de junio). Entrevista a músicos de banda de viento del departamento de Sucre. (Y. Peralta Farak, entrevistador).

Convenio Andrés Bello (2004). Los trabajadores del sector cultural en Chile. Estudio de caracterización. Departamento de Estudios y Documentación, Consejo Nacional de la Cultura y las Artes.

Corredor, C. (2010). Los derechos como fundamento de las políticas públicas. En La política social en clave de derechos. Editorial Universidad Nacional. http://www.fce.unal.edu.co/media/files/CentroEditorial/catalogo/Libros_Digitalizados/H_La-politica-social-en-clave-de-derechos_2010.pdf

Espinosa, A. (2022). La participación ciudadana en fiestas populares del Caribe colombiano: análisis cuantitativo del Carnaval de Barranquilla y las Fiestas de Independencia de Cartagena. Memorias. Revista digital de historia y arqueología desde el Caribe colombiano, 18(46), 78-109. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862022000100049

Espinosa, A. E., Arrieta, J. A., & Rojas, G. R. (2021). Cultural damage and reparation of victims in the Colombian armed conflict. The case of the black peasant community of San Cristóbal (Montes de María, Colombia). Social Identities, 27(4), 498-515. https://doi.org/10.1080/13504630.2021.1924657

Espinosa, A. (2020). Uma abordagem cultural do desenvolvimento para a gestão da cultura. Revista Observatorio Itaú Cultural, (27). https://issuu.com/itaucultural/docs/revista_obs27_final/1?ff

Espinosa, A., Alvis, J., & Ruz, G. (2016). Contexto y capacidades humanas en emprendimientos culturales: una propuesta metodológica para el desarrollo económico incluyente en Cartagena de Indias, Colombia. En M. Reyes, J. Linares y M. Ferruzca (Coords.), Economía y Cultura. Crítica, emprendimientos y solidaridades. Universidad Autónoma Metropolitana.

Espinosa, A., Alvis, J., & Ruz, G. (2014). Emprendimiento cultural en los años 2011 a 2013. Ministerio de Cultura.

Fortich, W., Taboada, R., & Prieto, F. (2014). La preservación de las prácticas identitarias de las bandas tradicionales de música de viento ante el escenario de las correlejas que se celebran en los departamentos de Sucre y Córdoba. Escenarios, (20).

Fortich, W., Taboada, R., Prieto, F., Murillo, P., Álvarez, D., & López, A. (2015). Las bandas musicales de viento: origen, preservación y evolución: casos de Sucre y Córdoba. Cecar.

Heredia, J., Palma, L., & Aguado, L. (2023). Does Copyright Understand Intangible Heritage? The Case of Flamenco in Spain. International Journal of Heritage Studies, 49(5), 347-364. https://doi.org/10.1080/13527258.2023.2208102

L+iD (2013). Capacidades para el desarrollo en proyectos bajo el enfoque cultural para el desarrollo. Learning from Practical Experiences. Culture & Development. Universitat de Girona, Universidad Tecnológica de Bolívar, Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo.

Ministerio de Cultura (2012). Manual para la gestión de bandas-escuelas de música. Ministerio de Cultura.

Nussbaum, M. (2012). Las capacidades centrales. En Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Paidós y Espasa Libros.

Nussbaum, M. (2011). Capabilities, Entitlements, Rights: Supplementation and Critique. Journal of Human Development and Capabilities, 12(1), 23-37. https://doi.org/10.1080/19452829.2011.541731

Nussbaum, M. (2003) Capabilities as Fundamental Entitlements: Sen and Social Justice. Feminist Economics, 9(2-3), 33-59. https://doi.org/10.1080/1354570022000077926

Peralta, Y. (2018). “Ni chupacobres ni trasnochaperros: capacidades e inclusión productiva en el desarrollo de la música de bandas de viento en Sucre – Colombia. [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica de Bolívar].

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (1990). Informe 1990. Tercer Mundo Editores.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (1994). Desarrollo Humano. Informe 1994. Fondo de Cultura Económica.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2000). Informe mundial sobre desarrollo humano. Mundi-prensa.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2010). Política de inclusión productiva para la población en situación de pobreza y vulnerabilidad. PNUD.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2021/2022). Uncertain Times, Unsettled Lives: Shaping our Future in a Transforming World. Human Development Report.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2023). Inclusión productiva en Colombia. Mediciones y Marco de Política. PNUD.

Pulido, N., Palma, L., & Aguado, L. (2016). Derechos de autor. Enfoque económico, evolución y perspectivas. Revista de Economía Institucional, 18(35), 151-169. https://doaj.org/article/944c024ce7cf4f37b26b048da4efaaeb

Rey, G. (2009). Industrias culturales, creatividad y desarrollo. Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo.

Sáinz, J. P., & Salas, M. M. (2006). Exclusión social, desigualdades y excedente laboral. Reflexiones analíticas sobre América Latina. Revista Mexicana de Sociología, 68(3), 431-465. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32112601002

Sen, A. (2005). Human rights and capabilities. Journal of Human Development, 6(2). https://doi.org/10.1080/14649880500120491

Sen, A. (1999). Development as Freedom. Knopf.

Throsby, D. (2020). Cultural capital. En R. Towse y T. Navarrete (Eds.), Handbook of Cultural Economics (pp. 168-173). Edward Elgar Publishing.

Unesco (2011). Políticas para la creatividad: guía para el desarrollo de las industrias culturales y creativas. Unesco.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |