How to Cite
Chávez, M., Lozano, I., & Acevedo, R. (2011). Macroeconomic consistency of public policies and bills with impact on public finances. Revista Finanzas Y Política Económica, 3(1), 91–106. Retrieved from https://revfinypolecon.ucatolica.edu.co/article/view/531
License

This journal is licensed by a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) Attribution-Non Commercial 4.0 International. For the CC licenses, the principle isthe creative freedom. This system complements the copyright without opposing it, conscious of its importance in our culture. The content of the articles is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, to the journal or the university. It allows the transmission and reproduction of titles, abstracts and full content, with academic, scientific, cultural ends, provided acknowledgment of the respective source. This work cannot be used for commercial purposes. 

Licencia de Creative Commons

They journal does not charge authors for submission or publication.

Abstract

This document is intended to infer on effects macro - fiscal budget execution is the Law of reparation to the victims of violence in 2012 in the Colombian economy. The current Finance Minister, Juan Carlos Echeverry announced that it has been estimated that by 2012, this law have a budget of 2.2 billion pesos, but claims that it is very embarrassing to estimate a figure for the ten years that the rule of law. Thus, the budget increases and therefore must generate variations in key macroeconomic aggregates and balances in the sectors private, public and external. The methodology used to estimate such an effect, is to quantify the changes that have major macroeconomic variables such accounts, through a static demand model application. According to the results, we can say that the 2.2 billion pesos it would take the law in 2012, increases the cost of non-financial public sector (NFPS) and public investment in only 0.6%, generating an increase in demand of 0.9%, a deficit (NFPS) of 0.3%, which is funded by the private sector by 0.4%.

Keywords:

References

BRICEÑO, Andrea y CAMELO, Milton. Análisis macroeconómico del Plan Nacional de Desarrollo 2010-2014 “Prosperidad para todos”: Aplicación de un modelo simple de demanda. Bogotá: Universidad Católica de Colombia, 2011.

CABALLERO, Adriana y VALDEBLÁNQUEZ, Federico. Consumo y endeudamiento en Colombia: De la crisis al auge. Fundación Universitaria Monserrate, Bogotá. 2007.

CEPAL. Metodología de proyecciones económicas para América Latina: formulación de proyecciones de corto plazo a partir de la base de datos de coyuntura. Centro de proyecciones Económicas, 2005.

CONGRESO DE LA REPÚBLICA. Comisión Primera del Senado de la República. Proyecto de Ley Nº 213 de 2010 Senado -107 de 2010 Cámara. “Por la cual se dictan medidas de atención, asistencia y reparación integral a las víctimas de violaciones a los derechos humanos e infracciones al derecho internacional humanitario y se dictan otras disposiciones”, 2011.

CONPES. Acuerdos con el Fondo Monetario Internacional. Departamento Nacional de Planeación. Bogotá.

CROCE, E. DA COSTA, M. y JUAN-RAMÓN, V.H. Programación Financiera: Métodos y Aplicación al caso de Colombia. Fondo Monetario Internacional, 2002.

DORNBUSCH, R., FISCHER, S. y STARTZ, R. Macroeconomía. Novena edición. McGrawHill, 2004.

EASTERLY, W., A. Consistency framework for macroeconomic analysis. Policy Research Working Paper Series, The World Bank, 234, jun. 1989.

ECHEVERRY, J; FERGUSSON, L; y QUERUBÍN, P. La batalla política por el presupuesto de la nación: Inflexibilidades o supervivencia fiscal. Bogotá: CEDE, 2004.

FLEMMING, J. Marcus. Domestic financial policies under fixed and flexible exchange rates. International Monetary Fund Staff Papers, 9: 369-379, 1962.

FONDO MONETARIO INTERNACIONAL. Manual de balanza de pagos [en línea]. Washington: Fondo Monetario Internacional, 1993[fecha de consulta: 20 de octubre de 2011]. Disponible en: www.imf.org/external/np/sta/bop/BOPman.pdf

FONDO MONETARIO INTERNACIONAL. Manual de estadísticas monetarias y financieras. 2001.

GECHET, [et al.]. Un marco de consistencia macroeconómica para la economía ecuatoriana: Un regreso a los fundamentos. Cuestiones económicas, 23(3), 2001.

GIRALDO, César. El acuerdo con el FMI llevará la economía al colapso. Revista Deslinde, (27), 2000.

GUZMÁN, Carolina y SÁNCHEZ, Fabio. Modelo de consistencia macroeconómica. DNP, 2003.

MANKIW, N.G. Macroeconomía. Sexta edición. Antoni Bosch editor, 2006.

MUNDELL, Robert. International Economics. Nueva York: Mac Millan, 1968.

MUNDELL, Robert. Monetary Theory: Interest, Inflation and Growth in the Word Economy. Pacific Palisades, 1971.

OBSFELD, Maurice y ROGOFF, Kenneth. Fundations of International Finance. Cambridge: MIT Press, 1996.

PANIGO, D. y TOLEDO, F. Tipologia clasificatoria de diferentes modelos de proyección y evaluación macroeconómica. Documento de trabajo. Argentina: MEP, 2007.

ROMER, D. Macroeconomía avanzada. Madrid: Mc Graw Hill, 2002. http://www.semana.com/politica/impuestos-pagara-reparacion-victimas-del-conflicto-minhacienda/157354-3.aspx

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |