How to Cite
Barrientos Felipa, P. (2014). The development of a national brand : fundaments in positioning through non-traditional exports. Revista Finanzas Y Política Económica, 6(1), 115–140. https://doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.2014.6.1.6
License

This journal is licensed by a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) Attribution-Non Commercial 4.0 International. For the CC licenses, the principle isthe creative freedom. This system complements the copyright without opposing it, conscious of its importance in our culture. The content of the articles is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, to the journal or the university. It allows the transmission and reproduction of titles, abstracts and full content, with academic, scientific, cultural ends, provided acknowledgment of the respective source. This work cannot be used for commercial purposes. 

Licencia de Creative Commons

They journal does not charge authors for submission or publication.

Abstract

Many countries in the global market offer similar things, so it is important to increase competitivity in a way that assures and strengthens economic growth. Buyers are constantly on the lookout for better products, products that better meet their needs, so good branding is very important for a country. The creation of a national brand by establishing what makes us different is important for better positioning within the market and a better national brand. The study looks at the importance of national branding in today?s global market and strategies to ensure that the brand is sustainable. Many countries are today working on their national brand and there exist many strategies for assuming a clear position in the market and ways in which this position can be strengthened.

Keywords:

References

Abó, J. (2010). Un modelo conceptual para generar una marca país. Recuperado de http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:L3oe05ZydPEJ:espectadornegocios.com/xcore/components/i/%3Ffn%3Ddwn%26ia%3DLi4vLi4vLi4vbWVkaWEveGNvcmUvTWFyY2FfUGFpc19VbiBtb2RlbG8gY29uY2VwdHVhbCBfQWJvXy5wZGY%3D+cd=2l=es-419ct=clnk;gl=pe

Banco Central de Reserva del Perú (2011). Memoria 2011. Lima: Banco Central de Reserva del Perú.

Chavarría, M. y Pacheco, M. (2007). La marca país como un instrumento para contribuir al proceso de internacionalización de las PYMES. San José: Universidad Estatal de Distancia.

Chiavenato, I. y Sapiro, A. (2011). Planeación estratégica: fundamentos y aplicaciones (2da. edición). México: McGraw Hill.

Czinkota, M. y Ronkainnen, I. y Moffett, M. (2006). Negocios Internacionales (7ma edición). México: Thomsom Editores S.A.

Consejo Nacional de Competitividad (2012). La Agenda de Competitividad 2012-2013. Lima: Consejo Nnacional de Competitividad.

Consejo Nacional de la Competitividad (2005). Plan Nacional de Competitividad: buscando la inserción exitosa del Perú en el mercado global. Documento del Consejo Nacional de Competitividad. Lima, Perú.

De Elizagarate, V. (2008). Marketing de ciudades: estrategias para el desarrollo de ciudades atractivas y competitivas en un mundo global. Madrid: Ediciones Pirámide.

Echeverri, L. y Rosker, E. (2011). Estrategias y experiencias en la construcción de marca país en Argentina y Colombia. XVI Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Echeverri, L. y Rosker, E. (2011). Lecciones y experiencias en la construcción de marca país en Canadá y Colombia. Borrador de Administración, 52.

García-Vega, E. (2011, enero-abril). Competitividad en el Perú: diagnostico a priorizar y lineamientos a seguir para el período 2011-2016. Revista Globalización, competitividad y gobernabilidad, 5(1), 112-141.

Iglesias Onofrio, M. y Molina Rabadán, D. (2008). La estrategia marca país en la sociedad informacional: los casos de España y Ecuador. Revistas Historia actual [en línea], 16, 109-126.

Interbrand (2011). Marca Interna Marca externa como catalizador del cambio: conclusiones del estudio. Madrid: Asociación de marketing de España.

Kotler, P., Jatusripitak, S. y Maesincee, S. (1998). El marketing de las naciones: una aproximación estratégica a la creación de la riqueza nacional. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica S.A.

López Da Silva, E., Bravo, E, et al. (2010). El efecto de la imagen marca país en el proceso de decisión del consumidor. Universitat Politècnica de Catalunya. Revista Intangible Capital, 334-344.

Ministerio de Comercio exterior y Turismo (2012). Reglamento para el uso de la marca país. Lima: Mincetur.

Otero, M. (2011). Imagen empresarial y valor de la marca país. Revista Uno, 2, 17-18.

Pacific Credit Rating Publicado (PCR) (s.f.). Recuperado de http://www.ratingspcr.com/archivos/publicaciones/SECTORIAL_PERU_SOBERANO_201012.pdf

Porter, M. (1990). Competitive Advantage of Nations. New York: The Free Press.

Porter, M. (1996). Ventaja Competitiva: creación y sostenimiento de un desempeño superior (12ava reimpresión). México: Compañía Editorial Continental S.A.

Revista de la Universidad San Ignacio de Loyola (s.f.). Registro país. ¿Qué es? Recuperado de http://www.usil.edu.pe/revistas/pdf/aet/mayo2005/PAG05.PDF

Ramos, M. y Noya, J. (2006). América Latina: del riesgo país a la marca país y más allá. Madrid: Real Instituto Elcano de Estudios.

Seisdedos, H. (2006). Creando marca de ciudad: principios básicos. Madrid: Instituto de empresa.

Van der Horst Álvarez, A. (2006). Desafío global para el reto local. Santo Domingo: Editora Corripio.

Vera Tudela, R. (2011). Competitividad en el Perú: situación y agenda pendiente. Revista Moneda, 149, 8-12.

Vilas, J.M. (2011). Marcas líderes y distribuidores: buenas prácticas de colaboración. Madrid: ESIC Editorial.

Villa Araque, P. (2009). Hacia una estrategia de marca país: Caso Colobia es pasión. Bogotá. Universidad Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario.

Yagüez, E. (2001). La importancia de gestionar la marca país. Marca interna y externa como catalizador del cambio: conclusiones del estudio Q4 2011. Madrid: Asociación de Marketing de España.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |